ZO ONGEZOND IS ZITTEN VOOR JE

Daar zit je dan, van half 9 ’s ochtends tot half 6 ‘s avonds de hele dag op je bureaustoel achter de computer. Dat je billen minder strak worden van urenlang achter elkaar zitten heb je vast weleens gehoord of misschien zelfs gemerkt. Maar wist je dat er veel meer gezondheidsproblemen schuilen achter die zitactiviteiten van ons?

Helaas zit onze samenleving niet alleen op kantoor, ook daarbuiten breng je een groot deel van de tijd zittend door. Denk bijvoorbeeld aan het openbaar vervoer of de auto waar je in rijdt, thuis tijdens het avondeten, voor de tv op de bank, als er bezoek is of je gaat lunchen in de stad. We zitten veel meer dan we denken!

Wat kun je ervan krijgen?
Helaas kan langer dan acht uur per dag zitten de kans op veel aandoeningen vergroten. Niet alleen heb je een verhoogde kans op diabetes, hart- en vaatziekten, obesitas en gewichtstoename. Ook veroudering, angst, stress, depressie en slapeloosheid zijn risico's wanneer je te vaak zit. Tijd om daar verandering in te brengen dus!

Wat wordt er al aan gedaan?
Her en der hoor je wel eens dat bedrijven iets aan het zitten binnen kantooruren willen doen, maar in de praktijk blijkt toch dat bureaus nog steeds de voorkeur hebben. Wel wordt er soms staand vergaderd en lopen mensen tussen de middag een blokje om. Maar ja, of dat genoeg is, is de vraag.

Wat kun je er zelf aan doen?
Je kunt beter bekijken wat je zelf kunt doen aan te veel zitten. Neem een voorbeeld aan het volgende;

  • Neem voldoende looppauzes van 2 tot 3 minuten
  • Loop een blokje om in de lunchpauze
  • Probeer niet meer dan 30 minuten achter elkaar te zitten, maar wissel het goed af
  • Als je toch veel zit, probeer dan veel te wisselen van houding
  • Kijk minder televisie maar ga voor iets actiefs
  • Doe aan yoga om een actieve en natuurlijke zithouding te creëren
  • Drink voldoende water, het is goed voor je gezondheid en je moet vaak naar het toilet waardoor je meer beweegt